YouSee og Discovery har forhandlet siden foråret. YouSee har i en ny aftale
ønsket at sikre større valgfrihed og balancerede priser, men det er desværre
ikke lykkedes at finde en aftale inden deadline. Discovery’s tv-kanaler vil
derfor ikke være en del af YouSee’s tv- og streaming-tilbud fra årsskiftet.
YouSee ønsker fortsat at tilbyde Discovery’s indhold til sine kunder og vil
derfor arbejde videre på at finde en løsning.
Selvom YouSee ønsker at fortsætte forhandlingerne med Discovery, er det nu så
tæt på årsskiftet, at YouSee er nødt til at varsle sine kunder om, at Discovery
Networks’ kanaler heller ikke vil være en del af Bland Selv-pakkerne fra nytår.
”Desværre har vi endnu ikke kunne finde en løsning, der både sikrer en fornuftig
pris og mere valgfrihed til vores kunder. Derfor må vi erkende, at vi ikke når
at lukke en aftale med Discovery Networks og bliver nødt til at varsle vores
kunder om, at Discovery’s kanaler ikke vil være en del af vores udvalg fra
årsskiftet. Det er vi kede af på vegne af vores kunder, og jeg kan forsikre, at
vi vil forhandle videre, og håber, at vi senere i det nye år igen kan tilbyde
Discovery Networks indhold i vores tv-produkter,” siger Jacob Mortensen,
direktør for YouSee, og fortsætter:
”Det har været vigtigt for os at finde en løsning med Discovery Networks, så
vores kunder fortsat har adgang til deres indhold og kanaler. Derfor har vi
arbejdet med forskellige mulige løsninger i forhandlingerne. Dels hvor Discovery
Networks’ indhold kunne fortsætte som en del af Bland Selv, men også løsninger,
hvor vi har tilbudt at fortsætte med flere af Discovery Networks’ kanaler i de
faste pakker, herunder Kanal 5, hvor fodboldlandsholdets kvalifikationskampe
vises.”
Sport bruges som løftestang for forhandlinger
Der er flere grunde til, hvorfor det denne gang har været svært at blive
enige om en aftale. En af grundene er, at YouSee hverken vil eller kan blive ved
med at hæve priserne på faste tv-pakker med indhold, som bliver set mindre og
mindre. Selvom danskernes seervaner har ændret sig, og der er færre til at være
med til at betale for kanalerne, er der fortsat en tendens til, at kanalejerne
hvert år forventer højere betaling for deres kanaler. Denne tendens har skabt en
negativ spiral af prisstigninger og kundeafgang.
”Der er fortsat mange kunder, der foretrækker faste tv-pakker. Vores fornemmeste
opgave er at sikre en rimelig pris og det rette indhold til dem. Selvom mange
tv-kanaler har færre seere end tidligere, bliver de fortsat dyrere for os
distributører. Derfor bliver det endnu vigtigere at sammensætte de faste pakker,
så pris og indhold afspejler tv-seernes reelle efterspørgsel. Vores kunder bør
grundlæggende betale for det de ser – specielt i et tv-marked, hvor kunderne i
stigende grad ønsker selv at vælge deres indhold. Det skal vores tv og
streaming-produkter afspejle,” siger Jacob Mortensen.
En anden grund til, at det i disse år er svært at holde prisen på de faste
tv-pakker på et fornuftigt niveau, er, at sport ofte bruges om løftestang i
forhandlingerne. Sportsrettigheder er nemlig en afgørende faktor, når en stor
del af danskerne vælger tv-pakke.
”Vi ønsker, at vores kunder har adgang til alle de vigtige sportsbegivenheder.
Men vi bliver i forhandlinger ofte mødt med krav om, at hvis vi vil have kanaler
med vigtige sportsrettigheder i pakkerne, så skal vi også tage en række andre
kanaler med i købet. Samtidig bliver sportsrettigheder ofte fordelt på en række
forskellige tv-kanaler. Det reducerer valgfriheden for os og for tv-kunderne,
når de vigtigste sportsrettigheder bruges til at sælge kanaler med aftagende
seertal. Derfor er vi nødt til at kæmpe imod denne tendens på vegne af vores
kunder,” siger Jacob Mortensen og tilføjer, at YouSee for at give tv-kunderne
mere valgfrihed i 2014 lancerede Bland Selv, hvor man selv kan sammensætte en
unik og personlig tv-pakke, og at det i dag er den mest populære tv-pakke blandt
nye kunder.
Selvom det endnu ikke er lykkedes at lukke en aftale med mere valgfrihed og
priser, der afspejler den aktuelle værdi af kanalerne, understreger Jacob
Mortensen, at man fortsat vil arbejde hårdt på at finde en løsning, hvor
YouSee’s kunder igen kan se Discovery Networks’ tv-kanaler.
”Vi har haft et langvarigt samarbejde med Discovery Networks, og det ønsker vi
fortsat at have. Vi har mange kunder, der sætter stor pris på Discovery
Networks’ indhold, og vi ønsker fortsat at lave en aftale, hvor alle Discovery
Networks’ kanaler er tilgængelige i Bland Selv, og hvor landsholdets
kvalifikationskampe fortsat er en del af alle vores tv-pakker.”